Jak wynika z raportu „E-zdrowie oczami Polaków”, przygotowanego przez firmę LekSeek Polska, 75% osób w grupie wiekowej 50+ chciałoby otrzymywać receptę lekarską drogą elektroniczną, a niemalże 70% badanych w wieku powyżej 60 lat twierdzi, że rozwój telemedycyny, czyli formy świadczenia usług medycznych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, wpłynie pozytywnie na życie społeczne.

Raport E-zdrowie oczami Polaków został stworzony w celu sprawdzenia, jak telemedycyna i cyfryzacja postrzegana jest przez społeczeństwo i jakie usprawnienia powinny zostać wprowadzone. Respondenci zostali zapytani m.in. o przebieg przeciętnej wizyty lekarskiej i o to, jak według nich zmieni się ona w ciągu 10 lat. Wyniki są zaskakujące.

Ponad 65% Polaków uważa, że cyfryzacja służby zdrowia jest w Polsce słabo lub bardzo słabo rozwinięta. Negatywne oceny przyznają osoby w wieku 50+ (71,6%), mieszkańcy największych miast (77%), ale także wsi (63%). Ankietowani zapytani o rozwiązania, które usprawniłyby pracę lekarzy i placówek medycznych, najczęściej wskazywali wprowadzenie możliwości rejestracji online oraz wdrożenie zintegrowanego systemu do przechowywania danych, wyników i historii chorób pacjentów. Niemal 75% chciałoby otrzymywać receptę drogą elektroniczną.

Według Łukasza Kamińskiego, dyrektora zarządzającego w firmie LekSeek – ogólna ocena sytuacji telemedycyny w Polsce wypada dosyć niekorzystnie. Trudno się z tym nie zgodzić, jednak należy pod uwagę wziąć fakt, iż rynek telemedyczny w naszym kraju zaczyna się dopiero tworzyć. Na szczęście pacjenci zauważają potrzebę cyfryzacji i wprowadzenia usprawnień do pracy lekarzy i placówek medycznych. Cieszymy się, że najstarsze grupy wiekowe są przychylne rozwiązaniom takim, jak otrzymywanie recept drogą elektroniczną. Ministerstwa zapowiadają, że już pod koniec 2017r. pierwsze placówki będą wdrażały ów system. Z pomocą przyjdzie narzędzie Gabinet drWidget, które zostało stworzone, by ułatwić pracę lekarzom oraz zaoszczędzić ich czas – dodaj Kamiński.

Wnioski płynące z przeprowadzonego badania, pozwalają jednak napawać optymizmem. Pozytywny wpływ rozwoju telemedycyny na życie społeczne w Polsce dostrzega prawie 70% ankietowanych, a najczęściej wskazywane korzyści, które płyną z cyfryzacji medycyny, to zmniejszenie kolejek oraz możliwość poświęcenia pacjentowi więcej czasu (jak dotąd przeznaczanego na dokumentację i procedury). Najbardziej pozytywny obraz rozwoju telemedycyny mają osoby starsze.

Dokumentacja medyczna zajmuje lekarzom za dużo czasu – twierdzi 72% ankietowanych. Badani wskazują, że lekarz na czynnościach organizacyjnych spędza ponad 16 minut (najdłużej, bo aż średnio 4,16 minuty, zajmuje mu uzupełnienie danych osobowych(. Przy założeniu, że przeciętna wizyta trwa 20 minut (chociaż często jest to czas realnie krótszy), lekarzowi na zbadanie pacjenta pozostają niecałe 4 minuty.

Jak będzie wyglądała wizyta u lekarza w przyszłości?

Ankietowani zostali zapytani także o ich wizję przebiegu przeciętnej refundowanej wizyty lekarskiej za 10 lat. Najwięcej z nich twierdzi, że będzie można umówić się na wizytę on-line, lekarz wszystkie informacje o pacjencie, jego historii i wynikach będzie posiadał w dedykowanym do tego e-systemie, a receptę otrzymają w formie elektronicznej. Polacy zakładają też, że o planowanej wizycie przypomni im powiadomienie z aplikacji mobilnej, a po zakończeniu konsultacji użyją tej samej aplikacji do dokonania ewentualnej płatności.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułPolska europejskim liderem bankowości mobilnej
Następny artykułForum Ekspansji Internetu Rzeczy za nami
Niezależny ekspert w branży usług lokalizacyjnych i nawigacyjnych z kilkunastoletnim doświadczeniem. Posiada bogatą wiedzę oraz doskonałą znajomość krajowego i światowego rynku związanego z usługami „connected”, w tym M2M i IoT. Jest pomysłodawcą oraz założycielem portalu lokalizacja.info, magazynu Connected Life, Connected Business Life, organizatorem cyklu konferencji z serii Connected Life Business Events: Navigation Trends, Geomarketing Forum, Telematics Forum, Connected Health czy Connected Insurance. Prowadzi także w działalność doradczą dla firm z sektora M2M/IoT.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ