Pozycjonowanie stron w ostatnich latach bardzo mocno zyskało na popularności. Coraz więcej przedsiębiorców zastanawia się, czy z takiej usługi nie zacząć korzystać, tym bardziej, że wiele mówi się o korzyściach, jakie płyną z pozycjonowania. Na dzień dzisiejszy zdecydowana większość firm posiada strony internetowe, naturalne jest więc, że wielu chciałoby się wybić i wyjść ze swoją ofertą do klienta. Dla wielu jest to jedyna szansa na pozyskanie nowych klientów i rozwój działalności, zwłaszcza jeśli prowadzą działalność jedynie za pośrednictwem internetu. Jednakże, zawsze pozostaje obawa, co do tego czy inwestycja się zwróci i jakie w ogóle mogą to być koszty.
Pozycjonowanie stron – w jaki sposób rozliczana jest ta usługa?
Tak naprawdę firma pozycjonerska może nam zaproponować dwa modele płatności:
- Płatność za efekty- jest to taki sposób rozliczeń, gdzie płacimy tylko wtedy, kiedy dana fraza kluczowa jest w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania. Jeśli więc była w top 10 tylko przez dwa dni w miesiącu – zapłacimy tylko za te dwa dni. W tym przypadku „efekt” jest rozumiany jako zajęcie przez stronę określonej pozycji na liście wyników wyszukiwania. Każda fraza zostaje wyceniona osobno, niektóre agencje wyceniają jedynie obecność w top 10, inne rozbijają płatności na pozycje 1-3, 4-6 oraz 7-10. W przypadku bardzo konkurencyjnych fraz możliwa jest też dodatkowa wycena drugiej odsłony- w tym przypadku zapłacimy także wtedy, kiedy strona pojawi się na drugiej stronie wyników wyszukiwania, czyli na pozycjach 11- 20. Przyjmuje się, że jest to najkorzystniejszy dla klienta model rozliczeń, gdzie płaci dokładnie za same pozycje. Najczęściej zliczanie pozycji wykonywane jest przez specjalne oprogramowanie do monitorowania, do którego wgląd otrzymuje także klient i które zlicza pozycje w sposób niezależny. Takim rozwiązaniem jest np. WebTools.
- Płatność abonamentowa- za każdą frazę ustalana jest miesięczna opłata abonamentowa, którą musimy zapłacić za prowadzone działania niezależnie od efektów.
Na jak długo zawierana jest umowa o pozycjonowanie stron?
Warto też uświadomić sobie, na jak długo będziemy musieli związać się z firmą, która będzie dla nas wykonywać pozycjonowanie stron. Standardowo jest to umowa na rok czasu z okresem 3 lub 6 miesięcy jej wypowiedzenia. Zawsze przed zawarciem takiej umowy warto zorientować się, czy zawieraną umowę w ogóle można wcześniej wypowiedzieć oraz jakie będą tego konsekwencje.
Jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania?
W kontekście płatności to również jest ważne i bezpośrednio wiąże się z tym, ile kosztuje pozycjonowanie stron. Zazwyczaj, w przypadku kiedy strona jest pozycjonowana bezpiecznymi technikami to czas oczekiwania na efekty to 3- 4 miesiące. Słów kluczowych na początku wybranych nie można zmieniać w trakcie. W przypadku trudnych fraz i bardzo konkurencyjnych branż może to być pół roku albo więcej. Dlatego też, w przypadku płatności abonamentowej, nie ma co liczyć na to, ze w pierwszych miesiącach efekty będą, a zapłacić będzie trzeba tak czy inaczej. Dodatkowo, płacąc abonamentowo nie mamy w ogóle pewności, czy nie będziemy płacić za nic. W przypadku płatności za efekty trzeba się liczyć z tym, że zaczniemy płacić gdzieś po 3- 4 miesiącach od daty zawarcia umowy – z definicji pozycjonowanie stron jest usługą, która wymaga czasu i wtedy, kiedy najmocniej agencja inwestuje w stronę klienta – tak naprawdę jeszcze w ogóle na niej nie zarabia.
Ile kosztuje pozycjonowanie stron?
Każda firma pozycjonerska posiada swój własny algorytm wyceny. Zazwyczaj inaczej wycenia się pozycjonowanie lokalne, a inaczej pozycjonowanie na Polskę czy też na kraj zagraniczny. Bezpośrednio jest to związane z popularnością danej frazy – im większa ilość wyszukiwań danego słowa kluczowego w miesiącu na danym terenie – tym wyższa cena. Zazwyczaj droższe są też te frazy, które posiadają charakter sprzedażowy (ale na ogół to właśnie te generują największe zyski). Na cenę danej frazy bardzo mocno wpływa też otoczenie konkurencyjne. Podczas wyceny warto sprawdzić, co obecnie znajduje się w top 10 na dane słowo kluczowe i sprawdzić, jak mocne są to strony. W przypadku niektórych branż takich jak biura rachunkowe, turystyka czy też gabinety stomatologiczne i gabinety medycyny estetycznej, cena może być naprawdę wysoka, gdyż o te same frazy bije się bardzo wiele firm. Zazwyczaj firmy zgadzają się na podpisanie umowy w momencie, kiedy zdecydujemy się na minimum 3 frazy, a najbardziej optymalną sytuacją jest pozycjonowanie około 6 fraz.
Przeglądając zaproponowane przez agencje ceny warto podejść do tego w kategoriach potencjalnego zysku. Najlepiej określić ile zarobimy na każdym użytkowniku, który dodatkowo pojawi się z pozycjonowania. Jeśli wykonamy dla niego usługę za 3 000 złotych to powinniśmy założyć, że z pewnością uda się nam uzyskać sensowny zwrot z inwestycji, nawet uwzględniając koszty świadczenia tej usługi.