Analitycy IDC prognozują, że cyfrowa transformacja w ciągu najbliższych kilku lat przyniesie nie tylko wzrost inwestycji w chmurę obliczeniową, Internet Rzeczy i rozwiązania w obszarze bezpieczeństwa. Należy spodziewać się upowszechnienia wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, a także szybkiego rozwoju sztucznej inteligencji.

IDC szacuje, że w 2017 r. już jedna czwarta spośród 500 największych europejskich firm będzie wykorzystywała technologię wirtualnej lub rozszerzonej rzeczywistości w swoich działaniach marketingowych. Skumulowany roczny wskaźnik wzrostu inwestycji w technologie AR/VR wyniesie w obszarze handlu 185%, produkcji procesowej 183%, transportu, logistyki i zarządzania dostawami 170%.

– W 2016 r. byliśmy świadkami fenomenu niesamowitej popularności Pokemon GO. Z niszowej do tej pory technologii zaczęły w bardzo krótkim czasie korzystać miliony osób, dostrzegając jej zalety i potencjał. W ciągu kilku najbliższych lat ten scenariusz będzie się powtarzał. Technologia VR/AR ma tak wiele do zaoferowania, że nikt kto się z nią zetknął, nie pozostanie obojętnym, gdy na horyzoncie pojawią się nowe możliwości jej zastosowania – przekonuje Jarek Smulski z IDC.

Firma analityczna prognozuje, że jeśli jeden z graczy pokroju Facebooka, Apple, Google, Microsoftu lub Samsunga będzie w stanie stworzyć w ciągu 2 najbliższych lat narzędzie, które umożliwi łatwe tworzenie kontentu z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości, to 1/5 treści publikowanych na Facebooku będzie już treściami wykorzystującymi AR/VR.

W erze sztucznej inteligencji i danych

Na przestrzeni najbliższych kilku lat będziemy też świadkami szybkiego rozwoju sztucznej inteligencji. Będzie ona wykorzystywana w bankowości, m.in. do precyzyjnego scoringu kredytowego a także tworzenia spersonalizowanych ofert finansowych czy rekomendacji zakupowych. Sztuczna inteligencja będzie też na szerszą skalę wykorzystywana w służbie zdrowia, co pozwoli na precyzyjniejszą diagnozę i bardziej spersonalizowane leczenie.

Zdaniem IDC, do 2019 r. już 40% wszystkich inicjatyw w zakresie cyfrowej transformacji i 100% wszystkich skutecznych działań IoT będzie wspieranych sztuczną inteligencją. Do 2018 r. 75% organizacji i deweloperów zawrze funkcjonalność technologii cognitive, sztucznej inteligencji lub uczenia maszynowego w przynajmniej jednej tworzonej przez siebie aplikacji, włączając w to narzędzia do analityki biznesowej.

IDC zwraca także uwagę na cienie cyfrowej transformacji. Do 2020 r., obawy związane z prywatnością, utratą kontroli i brak zrozumienia zasad działania systemów cognitive i sztucznej inteligencji przyczynią się do powstania ruchów przeciwnych tym rozwiązaniom i 10% konsumentów przestanie z nich korzystać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ