O problemach z funkcjonowaniem nowej wersji bazy CEPiK mówi się od jakiegoś czasu. Dzisiaj plan naprawczy zyskał pozytywną opinię Rady Ministrów, która przyjęła projekt nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw. Projekt teraz trafi do Sejmu.

Diagnoza stanu zaawansowania prac nad bazą centralną CEPiK była prowadzona od maja bieżącego roku. Przeprowadzone audyty wykazały nieprawidłowości w obszarze formalno-prawnym, zarządzania projektem, bezpieczeństwa, architektury rozwiązania, jakości oprogramowania oraz integracji z podmiotami zewnętrznymi. Okazało się, że uruchomienie bazy CEPiK 2.0 nie jest możliwe w zakładanym terminie 1 stycznia 2017 r.

Konsekwencje nieudanego wdrożenia systemu byłyby katastrofalne i oznaczałyby niemal paraliż państwa. Istniało realne ryzyko, że urzędnicy nie mogliby rejestrować samochodów, diagności prowadzić przeglądów pojazdów, a kandydaci na kierowców zdawać egzaminów na prawo jazdy. Należy pamiętać, że każdego dnia z wykorzystaniem CEPiK wydawanych jest ok. 16 tys. dowodów rejestracyjnych i ok. 4 tys. praw jazdy, a system obsługuje w sumie ok. 100 tys. operacji.

Ustalenie przez Radę Ministrów terminu uruchomienia CEPiK 2.0 na 4 czerwca 2018 r. umożliwia Centralnemu Ośrodkowi Informatyki, który jest wykonawcą bazy centralnej CEPiK, zakończenie prac nad planem naprawczym zawierającym szczegółowy harmonogram wdrożenia. COI przedstawi również Ministrowi Cyfryzacji kompleksowy raport ze stanu projektu.

Niezależnie od tego, już od 1 stycznia 2017 r. zostanie wprowadzona istotna zmiana w funkcjonowaniu systemu CEPiK. Dane w systemie CEPiK przestaną być narażone na „brudzenie” w procesie rejestracji pojazdów. Od tego bowiem dnia informacje o rejestrowanych pojazdach będą weryfikowane w oparciu o słowniki homologacyjne Instytutu Transportu Samochodowego. Zawierają one prawidłowo zapisane marki pojazdów, ale też dane techniczne, np. dopuszczalną ładowność danego modelu samochodu. W praktyce użycie słowników homologacyjnych ITS oznaczać będzie skokową poprawę jakości danych wprowadzanych do bazy CEPiK. Istotnie ułatwi to oraz zmniejszy koszty migracji tych danych do docelowej bazy.

Ramowy harmonogram budowy CEPiK w wersji 2.0 zakłada podział programu na kilka etapów, w których będą uruchamiane poszczególne funkcjonalności i e-usługi. Jest to zgodne z najlepszymi metodykami realizacji projektów informatycznych i pozwala zminimalizować ryzyko występujące przy jednoczesnym uruchomieniu całego systemu tej skali.

Każdy z etapów składa się z działań prowadzonych w ramach pięciu strumieni projektowych:

– Strumień legislacji

– Strumień architektury biznesowej oraz procesów

– Strumień rozwoju systemu

– Strumień szkoleń, testów oraz migracji danych

– Strumień komunikacji

Uruchomienie nowej struktury programu planowane jest na grudzień 2016 r. Struktura ta zapewniać będzie aktywną komunikację między ministerstwami, starostwami powiatowymi, policją oraz Wojewódzkimi Ośrodkami Ruchu Drogowego, co jest kluczowym warunkiem efektywnego wdrożenia systemu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSkilo wspomaga strategię HR w ONICO
Następny artykułMiasto przyszłości Kalasatama już działa
Niezależny ekspert w branży usług lokalizacyjnych i nawigacyjnych z kilkunastoletnim doświadczeniem. Posiada bogatą wiedzę oraz doskonałą znajomość krajowego i światowego rynku związanego z usługami „connected”, w tym M2M i IoT. Jest pomysłodawcą oraz założycielem portalu lokalizacja.info, magazynu Connected Life, Connected Business Life, organizatorem cyklu konferencji z serii Connected Life Business Events: Navigation Trends, Geomarketing Forum, Telematics Forum, Connected Health czy Connected Insurance. Prowadzi także w działalność doradczą dla firm z sektora M2M/IoT.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ