Mamy Pendolino, mamy Wi-Fi na pokładach składów regionalnych, mamy aplikacje pozwalające śledzić ruch pociągów i kupować bilety, a będziemy mieć jeszcze więcej. PKP CARGO wraz z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju zaoferowały po 15 mln zł na projekty optymalizujące przewozy, wprowadzające innowacje i nowoczesne rozwiązania logistyczne oraz poprawiające bezpieczeństwo na kolei.

Lepiej późno niż wcale. Tak w skrócie skomentować można działania podejmowanej przez polską kolej w kwestiach nowych technologii. O ile w Europie Zachodniej, Ameryce i Azji systemy monitoringu składów stosowne są od lat, to w Polsce wciąż są uznawane za nowinkę. Sytuacja może się jednak zmienić.

„Dla dużego europejskiego gracza, takiego jak PKP CARGO, innowacje są koniecznym warunkiem rozwoju. Chcemy systematycznie podnosić naszą efektywność operacyjną i obniżać koszty. Dobrymi przykładami poszukiwanych przez nas rozwiązań są wprowadzane już w PKP CARGO nowoczesne systemy informatyczne, wspierające sprzedaż oraz obsługę naszych klientów, ale także drony wykorzystywane do ochrony naszych pociągów” – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP CARGO. „Zlecając i finansując badania w interesujących nas obszarach oczekujemy rezultatów, które udoskonalą i wzmocnią nasz biznes”.

„Rozwój firmy w oparciu o nowe technologie to najlepszy sposób na uzyskanie trwałej przewagi konkurencyjnej, a osiąganie postępu technologicznego w logistyce ma szczególne znaczenie. PKP CARGO zwiększając swoje zaangażowanie w działalność badawczo-rozwojową i wdrażając innowacyjne rozwiązania będzie mogła śmiało rywalizować na międzynarodowych rynkach – mówi prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Partnerzy przeznaczą na projekt po 15 mln zł. Wspólna inicjatywa NCBR i PKP CARGO opiera się na modelu otwartej innowacji, co oznacza, że jest skierowana do jednostek naukowych, uczelni oraz przedsiębiorców. Chcąc uzyskać środki finansowe, powinny one przygotować narzędzia informatyczne oraz systemy do optymalizacji procesów logistycznych i operacyjnych (m.in. zarządzanie taborem i terminalami), które oprócz zmniejszenia kosztów operacyjnych umożliwią optymalne wykorzystanie zasobów należących do spółki kolejowej.

„PKP CARGO posiada ponad dwa tysiące lokomotyw i ponad 60 tysięcy wagonów towarowych. W codzienną pracę angażujemy kilkanaście tysięcy osób. Przy tak dużej skali działalności każde rozwiązanie optymalizujące zarządzanie zasobami jest na wagę złota” – mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP CARGO ds. operacyjnych. „Dla przykładu: zaledwie kilkuprocentowe zmniejszenie zużycia energii elektrycznej oznacza dla nas wielomilionowe oszczędności. Dlatego jesteśmy przekonani, że nasze inwestycje w B+R mogą w krótkim czasie zwrócić się z nawiązką” – dodaje Derda.

Największy polski przewoźnik chce także pozyskać rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo swoich pociągów, towarów i terminali. Współpraca z NCBR ma też pomóc w pozyskaniu innowacyjnych technologii dla projektowania i budowy nowoczesnego taboru, które wsparłyby planowaną od 2016 r. samodzielną produkcją wagonów towarowych przez PKP CARGO.

Spółka kolejowa zainwestowała już w nowe technologie. 1250 lokomotyw PKP Cargo wyposażonych zostało w system GPS. Proces wdrażania rozwiązania rozpoczął się w lutym 2011 r., a zakończył w marcu roku 2014 r. Głównym zadaniem systemu jest umożliwienie śledzenia pociągów. Oprócz podstawowych informacji o lokalizacji lokomotywy, prędkości oraz kierunku poruszania się, moduły GPS przekazują też dane m.in. o użyciu wyłącznika szybkiego w lokomotywach elektrycznych oraz uruchomieniu silnika w lokomotywach spalinowych. Niektóre informacje wyświetlają się w postaci alertów dotyczących np.: zbliżających się terminów wykonania przeglądów lokomotyw czy pociągów zatrzymywanych na postój powyżej 15 minut.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ