1,8 GB miesięcznie – średnio tyle danych wykorzystywanych było przez użytkowników smartfonów w 2015 r. Za cztery lata będzie to już 13 GB.

Z najnowszego badania Ericsson Mobility Report dotyczącego aktualnych trendów mobilnych wynika, że zużycie danych w Europie wciąż rośnie. Na rozwiniętych rynkach jest to efektem zwiększenia liczby urządzeń przypadających na jednego użytkownika, a w regionach rozwijających się – nowych subskrypcji, możliwych dzięki coraz korzystniejszym cenom smartfonów. Do końca 2021 r. na Starym Kontynencie w użytku będzie 880 mln inteligentnych telefonów.

Gwałtowny wzrost liczby aplikacji i spadające koszty połączenia z internetem to kluczowe czynniki wpływające na wzrost liczby urządzeń kontaktujących się z siecią. Dodając do tego nowe, większe możliwości programów, łatwo zauważyć że prowadzi to do jeszcze silniejszego wzrostu liczby tych urządzeń.

Przykład? Nawigacje offline odchodzące do lamusa. „Już teraz widzimy, że popularny do niedawna argument: „do korzystania z nawigacji online potrzebna jest transmisja danych, co generuje dodatkowe koszty” w zasadzie przestaje funkcjonować. Oczywiście jest to efekt spadku cen mobilnego internetu i polityki operatorów, którzy w abonamentach oferują darmowe pakiety danych internetowych” – mówi Adam Bąkowski, prezes firmy NaviExpert. Na rosnące możliwości wykorzystania smartfonów z dostępem do sieci zwraca też uwagę Michał Baranowski z firmy Trackimo. „Za pomocą aplikacji współpracującej z lokalizatorem personalnym można monitorować na bieżąco pozycję wybranej osoby czy otrzymywać alarmy o opuszczeniu przez nią z góry określonej strefy. To rozwiązanie wygodne, bo w prosty sposób pozwala sprawować pieczę nad bliskimi”.

Wraz ze wzrostem liczby urządzeń w Europie, gwałtownie zwiększa się zużycie danych. Średnie miesięczne ich wykorzystanie w smartfonie w regionie Europy Centralnej i Wschodniej skoczy z 1,4 GB w 2015 r. do 6,9 GB w 2021 r. Średnia dla całego Starego Kontynentu za 5 lat osiągnie wartość 13 GB miesięcznie.

Będzie to w znacznej mierze spowodowane zainteresowaniem materiałami filmowymi. Każdego roku do 2021, globalny mobilny ruch wideo będzie zwiększał się o 55 proc. rocznie i na koniec tego okresu stanowić ma ok. 70 proc. całej mobilnej wymiany danych. Wzrost napędzany jest głównie przez zmieniające się preferencje użytkowników dotyczące usług strumieniowego przesyłania treści wideo oraz rosnącą ich dominację w internecie, w tym wiadomości, reklamy i media społecznościowe.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ