W telefonii komórkowej serwisy lokalizacyjne zdobywają coraz większe uznanie abonentów

Serwisy lokalizacyjne na dobre zadomowiły się w telefonach komórkowych – tak swój artykuł w jednym z kwietniowych numerów Pulsu Biznesu rozpoczyna Jan Kaliński. To prawda, bowiem wraz z postępem technologicznym i upływem czasu, operatorzy GSM uruchamiają coraz to nowe usługi. Jednym z ich segmentów jest LBS, czyli Location Based Services – serwisy lokalizacyjne. Obecnie dzięki nim można nie tylko już ustalić miejsce pobytu abonenta, lecz także znaleźć najbliższy bankomat, kino, stację paliw. W zależności od operatora, usługi te mają różną nazwę i różnie je się także obsługuje. Jednakże efekt jest podobny, bo w rezultacie użytkownik za pomocą SMS-a dostaje wiadomość, gdzie znajduje się szukany punkt.

Zatem serwisy lokalizacyjne mają szerokie zastosowanie. Wszystko uzależnione jest od potrzeb użytkowników. I tak jedni poszukują informacji o najbliższych punktach – usługa „Znajdź blisko” w Erze GSM, inni o tym, gdzie znajdują się ich znajomi – „Wiem gdzie jesteś” w PlusGSM, czy „Gdzie jesteście?” w Orange. U tego ostatniego operatora dostępna jest także usługa „Pokaż, gdzie jestem”. Jest ona szczególnie przydatna w momencie, gdy użytkownik straci orientację w terenie, w którym się znajduje.

Dostępność tychże usług jest zróżnicowana. I tak, jak rozwiązania typu znajdź bankomat są zazwyczaj dostępne dla wszystkich użytkowników, tak w przypadku Gdzie jest dziecko? – mogą z niej korzystać tylko posiadacze Pakietu Domowego w Orange. W ramach tej usługi rodzic może sprawdzić, gdzie obecnie przebywa jego dziecko, jednakże należy sobie przede wszystkim zdawać sprawę z dokładności lokalizacji i umiejętnie otrzymane informacje interpretować. Ze względu na gęstość BTS`ów, z których otrzymywana jest informacja o położeniu, precyzja otrzymywanych danych może być różna. Ocenia się, że w centrach miast dokładność lokalizacji waha się w przedziale od 20, 30 metrów do ok 150m, na obrzeżach miast błąd lokalizacyjny może wynosić ok. 400-500m, a na obszarach pozamiejskich, czy nisko-zurbanizowanych nawet do 1-2km. Zatem szczególnie jeśli chodzi o informację dotyczącą dzieci, należy rozsądnie podchodzić do jej interpretacji. Zazwyczaj w wiadomości zwrotnej od operatora otrzymujemy kwadrat ulic, w promieniu których znajduje się lokalizowany użytkownik. I tak jeżeli dziecko miało przebywać u babci, która mieszka przy ulicy Marszałkowskiej, a w odpowiedzi otrzymaliśmy kwadrat ulic – Marszałkowska, Al. Jerozolimskie, Widok i np. Bracka, to należy uznać, że dziecko jest tam, gdzie być powinno. Oczywiście 100 procentownej pewności to nie daje, jednakże na tyle obecnie pozwala technologia.

Oprócz grupy odbiorców indywidualnych, z tego typu usług korzystają także tzw. klienci biznesowi. Dedykowane dla nich usługi różnią się od opisywanych powyżej. Chociażby podstawową różnicą pomiędzy rozwiązaniem „Wiem gdzie jesteś” skierowanym do osób indywidualnych w PlusGSM, a Monitoring Plus, które jest dedykowane do klienta biznesowego w tej samej sieci, jest wizualizacja lokalizowanego telefonu na mapie. Wykupując usługę Monitoring Plus, klient otrzymuje dostęp do aplikacji online, umożliwiającej obserwację przebytej trasy przez pracownika, czy ustalenie reguły, która np. co 20 minut będzie sprawdzała miejsce pobytu przedstawicieli handlowych. Tego typu usługi w swojej ofercie posiada każdy z operatorów. Zaletami tych rozwiązań jest optymalizacja pracy pracowników, a także oszczędności związane z zużyciem samochodów firmowych, czy przede wszystkim wzrost wydajności i efektywności pracowników. Świadomość faktu, że mogą w każdej chwili zostać zlokalizowani, powoduje, że wykonują swoje obowiązki solidniej. Jak wynika z badań, przeprowadzonych przez firmę Lokalizacja GSM wśród swoich klientów, wdrożenie systemu Proteka, spowodowało wzrost o 30% obrotów w przeciągu kwartału. Oczywiście te dane mogą być różne w dla każdej firmy, gdyż wyniki sprzedażowe mogą być uzależnione także od wielu innych czynników, jednakże udowodnionym pozostaje fakt, iż tego typu usługi są narzędziem wspomagającym zarządzanie pracownikami mobilnymi.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułNowy Becker już w tym tygodniu w Polsce
Następny artykułUrządzenie dostosowane do potrzeb
Niezależny ekspert w branży usług lokalizacyjnych i nawigacyjnych z kilkunastoletnim doświadczeniem. Posiada bogatą wiedzę oraz doskonałą znajomość krajowego i światowego rynku związanego z usługami „connected”, w tym M2M i IoT. Jest pomysłodawcą oraz założycielem portalu lokalizacja.info, magazynu Connected Life, Connected Business Life, organizatorem cyklu konferencji z serii Connected Life Business Events: Navigation Trends, Geomarketing Forum, Telematics Forum, Connected Health czy Connected Insurance. Prowadzi także w działalność doradczą dla firm z sektora M2M/IoT.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ