Od arterii zakupowych tętniących życiem między godziną 9 a 18, po 24-godzinny shopping online z dowolnego miejsca na świecie z użyciem smartfonów i tabletów. Sposób, w jaki kupujemy, zmienił się w ciągu jednego pokolenia. Jak ewoluował będzie handel detaliczny w najbliższym czasie?

Nowe technologie zmieniają każdy obszar naszego życia. Truizm? Być może, ale z drugiej strony trudno nie wspominać niemal na każdym kroku o wpływie świata IoT na uprawianie sportu, wyposażanie mieszkań, zapewnianie bezpieczeństwa w samochodach czy robienie zakupów. A skoro już o shoppingu mowa, to jak na dłoni widać, że mamy do czynienia z podważaniem ram tradycyjnej sprzedaży detalicznej. „Dzisiejsi hiper-połączeni konsumenci chcą móc kupować z dowolnego miejsca, o każdej porze dnia i nocy, tworząc tym samym nowe możliwości wielokanałowego dotarcia dla retailerów” – zaznacza Kevin Jenkins, Managing Director UK & Ireland, Visa Europe.

Z najnowszych badań „The Future of Retail” firmy Visa i Stylus wyłania się obraz trzech trendów, które będą miały wpływ na przyszłość handlu detalicznego.

  1. Klienci oczekują spersonalizowanych doświadczeń zakupowych.
    Niezależnie od tego, czy mówimy o fizycznym sklepie, czy też kanałach cyfrowych, zakupy przestały być po prostu utylitarnym nabywaniem tego, co się zamierza lub potrzebuje mieć. Klienci chcą się bawić, być zaskakiwani i czuć się zachwyceni doświadczeniami zakupowymi. I nieważne, czy w grę wchodzą spersonalizowane playlisty układane przez serwis muzyczny Spotify, czy zalecenia w kwestii produktów tworzone przez Amazon: współczesny konsument jest coraz bardziej przyzwyczajony do algorytmów zdobywających wiedzę o jego preferencjach, aby tworzyć zindywidualizowane oferty w internecie. Póki co rozwiązanie to nie jest stosowane na szeroką skalę w sprzedaży offline, więc nawet najbardziej lojalni klienci online danej marki trafiający do tradycyjnych sklepów są tak anonimowi, jak kupujący, którzy po raz pierwszy przekroczą próg placówki, trafiając do niej wprost z ulicy.

Jak sprzedawcy mogą reagować na ten trend?

W fizycznym środowisku handlu detalicznego, największe szanse na konwersję sprzedaży są często pomijane. Internetowe połączenia i informacje o klientach zdobyte w internecie mogą zniknąć w momencie, gdy konsument dotrze do sklepu. Nowe technologie są w stanie umożliwić sprzedawcom zapewnienie doświadczeń, które trafią do serc kupujących. Przykładem są interaktywne ekrany dostarczające informacji wyłącznie o produkcie, którego klient dotyka na wzór on-linowego kliknięcia w ikonę czy zdjęcie. W sklepie monitory mogą również wyświetlać rekomendacje dotyczące produktów powiązanych z produktem, który akurat przymierza konsument (np. obuwiem i akcesoriami pasującymi do sukienki).

  1. Istnieje rosnące zapotrzebowanie na społeczne doświadczenia handlowe.

Klienci są teraz bardziej connected niż kiedykolwiek. Pierwszym punktem nowego doświadczenia zakupowego jest np. dodanie pinu w serwisie Pinterest, a następnie konsultowanie zakupu z przyjaciółmi lub szukanie opinii o produkcie, by na koniec udostępnić zdjęcia nowo zakupionego sprzętu za pośrednictwem Instagrama.

Jak sprzedawcy mogą reagować na ten trend?

Retailerzy muszą zdawać sobie sprawę ze zmiany zachowań konsumentów z „kup teraz” na „poczekaj/miej na uwadze/skonsultuj”, kiedy to klienci wstrzymują się z zakupem na czas zasięgnięcia opinii przyjaciół lub sprawdzenie cen. W przypadku handlu on-line nie ma większego problemu, bo wystarczy stworzenie przycisku „udostępnij” powiązanego z wylogowaniem się. W sklepie tradycyjnym sprzedawcy mogą tworzyć strefy dla użytkowników korzystających z social media, pozwalające im na komfortową wymianę informacji i rozważenie zakupu.

Co ważne, media społecznościowe dają konsumentom możliwość bycia ambasadorami marki przez tweetowanie, wrzucanie zdjęć na Instagram, wysyłanie Snapchatów czy publikowanie na Facebooku informacji o produktach oraz ich zdjęć. Sprzedawcy mają możliwość wykorzystania tej darmowej reklamy, oferując punkty lojalnościowe i promocje za akcje w social mediach, a także za same zakupy.

  1. Technologia mobilna ma potencjał do zniwelowania różnic między doświadczeniami online i offline w sprzedaży detalicznej

Smartfony mają szansę zrewolucjonizować handel. Po pierwsze, zapewniają kupującym pożądane bycie zawsze on-line i connected poprzez social media. Z użyciem nowych produktów płatniczych, zapewniają też konsumentom szybki i łatwy sposób płacenia, redukując czas spędzony w kolejkach. Mają również potencjał, aby zapewnić kupującym spersonalizowane doświadczenie cyfrowe, którego oczekują w natłoku otaczających ich sklepów.

Jak sprzedawcy mogą reagować na ten trend?

Sprzedawcy zaczynają zauważać, że smartfony mogą odgrywać istotną rolę w wypełnianiu luki między doświadczeniami związanymi ze sprzedażą on-line i off-line. Istniejące technologie nawigacyjne z użyciem beaconów oraz Bluetooth są w stanie pomóc replikować spersonalizowane doznania kupujących online, powiadamiając lojalnych klientów o ofertach na przedmioty, które znajdują się w kręgu ich zainteresowań.

Ponadto technologia mobilna może poprawić wygodę płatności, a programy lojalnościowe zmodyfikować w ten sposób, że kupony oraz e-maile zostaną zastąpione rozwiązaniami bardziej związanymi z doświadczeniami klientów.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułNie ma się czego bać!
Następny artykułGeomarketing robi różnicę
Od ponad 10 lat związany z mediami. Fan nowych technologii. Lubi zaskakiwać i być zaskakiwany informacjami dotyczącymi niekonwencjonalnych rozwiązań – niezależnie od branży, jakiej dotyczą.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ