Toyota – która jeszcze kilka lat temu kojarzyła się głównie z jednym słowem – bezawaryjność, teraz chce być znana także z nowych technologii i usług mobilnych. 

Nie ma się co dziwić. Dzisiaj wszystkie koncerny samochodowe, które poważnie myślą o przyszłości muszą postawić na Internet of Things. Connected cars to nie jest już pieśń przyszłości czy gadżety dla geeków, lecz must have każdej firmy, mającej motoryzacyjne ambicje. A tych przecież Toyocie odmówić nie można. 10 milionów rocznie sprzedanych aut mówi samo za siebie.

Jednak jak słusznie zauważył Shigeki Tomoyama, Prezes Zarządu Toyota Connected – „Samochody stają się mobilnymi urządzeniami wymiany informacji. W przyszłości o ich wartości dla użytkownika będą w coraz większym stopniu decydowały usługi cyfrowe w chmurze”. Czyli potwierdza się teza, jaką od lat forsujemy w Connected Life Magazine – zmierzamy w kierunku, w którym to samochody będą swojego rodzaju platformami IoT na kołach. I coraz częściej niekoniecznie czterech.

Lepiej późno niż wcale

Zaawansowane usługi connected mają na pokładach swoich aut niemal wszyscy liczący się producenci. A na pewno ci z segmentu premium. BMW, Mercedes czy Volvo, to marki, które wyznaczają trendy w komunikacji kierowcy z samochodem, a nawet samochodu z infrastrukturą. O ich rozwiązaniach możecie dowiedzieć się z naszych testów. Czemu Toyota w nich tak rzadko gości? Bo poza możliwością sparowania telefonu z zestawem audio poprzez Bluetooth i całkiem nieźle działającego TMC w nawigacji, nie ma w nich nic, co zasługiwałoby na miano rozwiązań connected. Jednak w kwietniu Toyota postanowiła to zmienić. Wówczas to prezydent Toyoty, Akio Toyoda zrestrukturyzował firmę, w dużym stopniu kładąc nacisk właśnie na nowe usługi mobilne. Shigeki Tomoyama, top manager od lat pracujący w strukturach koncernu, został prezesem nowo powołanej spółki Toyota Connected, której zadaniem jest wprowadzenie na dużą skalę do nowych samochodów usług w chmurze, sztucznej inteligencji i coraz większego zakresu usług mobilnych. Zmiany objęły też zarząd Toyoty. Didier Leroy, dawniej CEO Toyota Motor Europe, zaś obecnie wiceprezydent Toyota Motor Corporation, otrzymał zadanie – ma zadbać o konkurencyjność firmy, sprawiając, by wyprzedzała rynek pod względem nowych technologii. Ambitnie.

Leroy wydaje się być właściwą osobą do tego zadania, gdyż uważa, ze wzrost przyszłych dochodów koncernu będzie pochodził z dwóch źródeł – wzrostu sprzedaży samochodów, głównie na rozwijających się rynkach, oraz sprzedaży właśnie zaawansowanych aplikacji, usług łączności i zarządzania danymi na rynkach dojrzałych.

telematics-forum-banner-750x250

Ambitne cele

Shigeki Tomoyama prowadzi Toyota Connected od 6 miesięcy. W tym czasie określił swoją strategię wskazując trzy główne cele. Pierwszy to standaryzacja technologii łączności i chmury we wszystkich samochodach Toyoty do 2019 roku i wyposażenie w nie niemal wszystkich samochodów marki w Stanach Zjednoczonych i Japonii do 2020 roku. Drugim zadaniem jest opracowanie systemu zaawansowanego przetwarzania anonimowych danych zbieranych przez samochody marki. Chodzi m.in. o informacje o prędkości, lokalizacji, warunkach na drodze, pogodzie i awariach. Dane te będą zbierane w celu udoskonalenia usług nawigacji i powiązanych z nią serwisów oraz poprawy jakości samochodów marki. Po trzecie Toyota zamierza ściśle współpracować z innymi branżami, w tym firmami działającymi na rynku informatycznym i nowych technologii, aby stale dostarczać kierowcom nowe usługi.

Co dotąd udało się osiągnąć?

Pierwszy element tej strategii już jest realizowany. W tym roku Toyota podjęła współpracę z japońską firmą telekomunikacyjną KDDI, żeby stworzyć jeden standard komunikacji i jedno urządzenie do przesyłania i przetwarzania danych dla samochodów marki na całym świecie. Nowy standard ma powstać do 2020 roku. Moduł pozwoli łączyć się automatycznie z sieciami mobilnymi w poszczególnych krajach, bez konieczności korzystania z usług roamingu.

Przetwarzaniem Big Data Toyota zajmuje się już od początku XXI wieku. W Japonii działa pierwsza, jeszcze mało zaawansowana wersja podobnego systemu, który przetwarza anonimowe dane przesyłane przez samochody tej marki. Obecnie firma pracuje nad stworzeniem nowego, znacznie bardziej zaawansowanego rozwiązania, które wykroczy swoim zasięgiem poza Japonię.

Ma nim być Toyota Big Data Center, w którym zbierane i przetwarzane będą dane o samochodach koncernu użytkowanych na drogach USA, w znacznie większym zakresie i w bardziej zaawansowany sposób niż miało to miejsce do tej pory w Japonii. Z usług tych bedą korzystały wypożyczalnie samochodów, serwisy car-sharingowe, korporacje taxi czy firmy ubezpieczeniowe. To kierunek, jakim podążają też europejscy producenci, gdyż np. BWM czy Mercedes pracuje nad podobnymi rozwiązaniami w Niemczech.

toyota-mobility_service_platform_20161031_03_01_en_s

Trzeci cel także jest już realizowany. W ubiegłym tygodniu Toyota zaprezentowała Smart Key Box, niewielkie urządzenie, pozwalające otwierać i uruchamiać samochód telefonem komórkowym. Aplikacja na telefonie uprawnionego użytkownika wysyła hasło dostępu do Smart Key Box za pośrednictwem Bluetooth. Ten pomysł prezesa Tomoyamy będzie testowany w San Francisco w styczniu przyszłego roku.

Z kolei nowy model Toyoty Prius Plug-in Hybrid został wyposażony w system, pozwalający za pomocą aplikacji na telefon zdalnie ustawiać klimatyzację w samochodzie oraz monitorować poziom naładowania baterii hybrydowej. W Polsce jednak, aby pobawić się podobnymi gadżetami trzeba będzie kupić np. BMW lub Volvo, gdyż system oferowany przez Toyotę będzie dostępny na razie tylko w Japonii.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułFinTech zmienia sektor bankowy
Następny artykułKolejny krok w kierunku elektronicznej gospodarki w Polsce
Niezależny ekspert w branży usług lokalizacyjnych i nawigacyjnych z kilkunastoletnim doświadczeniem. Posiada bogatą wiedzę oraz doskonałą znajomość krajowego i światowego rynku związanego z usługami „connected”, w tym M2M i IoT. Jest pomysłodawcą oraz założycielem portalu lokalizacja.info, magazynu Connected Life, Connected Business Life, organizatorem cyklu konferencji z serii Connected Life Business Events: Navigation Trends, Geomarketing Forum, Telematics Forum, Connected Health czy Connected Insurance. Prowadzi także w działalność doradczą dla firm z sektora M2M/IoT.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ