Jeśli uważacie, że Toyota produkuje jedynie samochody, to uprzejmie donosimy, że jesteście w błędzie. Wraz z NTT (Nippon Telegraph and Telephone Corporation) bierze się za roboty domowe, które będą harmonijnie współpracować z ludźmi.

Dotąd roboty najczęściej można było spotkać w fabrykach, gdzie działają już od dawna. Tegoroczne targi IFA w Berlinie pokazały, że zaczynają trafiać także na rynek konsumencki. Roboty sprzątające podłogi, czy koszące trawniki już nikogo nie dziwią. A to dopiero początek. Jak bowiem twierdzą przedstawiciele Toyoty – w przyszłości roboty domowe mogą pomóc w takich zadaniach jak opieka nad dziećmi, a także służyć jako partner do rozmowy.

I taki też jest cel projektu HSR (Human Support Robots), gdzie obecnie roboty już służą głównie do opieki nad osobami chorymi, starszymi i niepełnosprawnymi za pomocą trzech funkcji: podnoszą przedmioty z ziemi, sięgają po przedmioty, które znajdują się poza zasięgiem użytkownika oraz komunikują się z rodziną i opiekunami użytkownika. Toyota ma wnieść tutaj swoją wiedzę zgromadzoną przy opracowywaniu robotów przemysłowych. Z kolei rolą japońskiej firmy telekomunikacyjnej NTT jest wykorzystanie systemu sztucznej inteligencji corevo®, który pozwala m.in. na rozpoznawanie mowy, prowadzenie dialogu czy głosu sysntetycznego, umożliwającego rozmowy z ludźmi. A dzięki aplikacji R-env®, roboty rozumieją gesty i mowy ciała, co pozwala na jeszcze lepszą interakcję.

Roboty w retail

We wspólnych badaniach NTT i Toyota połączą swoje technologie i wiedzę, by stworzyć nową generację robotów komunikacyjnych, korzystając z opisanych powyżej technologii. Ponadto obie firmy zamierzają stworzyć prototypy robotów do obsługi hal wystawowych i punktow handlowo – usługowych, z którymi klienci będą mogli wchodzić w interakcje. To właśnie ten trend gościł na hali innowacji podczas tegorocznych targów IFA. Co więcej, zaczynają już pojawiać się usługi typu Robot-as-a-service. Kwestią czasu jest, aż w sklepach wielkopowierzchniowych, robiąc zakupy będziemy rozmawiać z robotami. Więcej na ten temat już w najbliższy piątek podczas Connected Retail Breakfast, organizowanego przez Connected Life Poland. Jest jeszcze kilka wolnych miejsc, więc zapraszamy do rejestracji.

Wracając do projektu Toyoty i NTT, japończycy zamierzają przeprowadzić testy z udziałem końcowych użytkowników w rzeczywistych warunkach, żeby zweryfikować nowe technologie i efektywność robotów oraz zebrać opinie potencjalnych nabywców i zwiększyć zakres funkcji robotów. Toyota i NTT chcą zweryfikować wrażenia z interakcji z robotami wśród użytkowników oraz efektywność prototypów, a także zidentyfikować wszelkie możliwe problemy technologiczne przed wprowadzeniem seryjnych urządzeń na rynek. Prototypy Human Support Robots zostaną zaprezentowane na stoisku NTT na targach CEATEC JAPAN 2017 od 3 do 6 października. Potem roboty będą demonstrowane na imprezach robotycznych i w salonach wystawowych.

Co Toyota ma wspólnego z robotami?

Zarówno Toyota, jak i NTT mają bogate doświadczenie w wielopłaszczyznowej współpracy z partnerami w dziedzinie robotyki. W 2015 roku Toyota powołała platformę HSR Developers’ Community, w ramach której koncern współpracuje z wieloma uniwersytetami i instytutami badawczymi. Celem społeczności HSR Developers’ Community jest przyspieszenie rozwoju technologii, która rozszerzy funkcjonalne możliwości robotów domowych. Podobną współpracę prowadzi także Nippon Telegraph and Telephone Corporation.

Ekosystem dla developerów zajmujących się robotyką

Boom na robotykę w wydaniu konsumenckim dopiero przed nami. I tak jak na zewnętrznych dostawców aplikacji otwierają powoli się platformy connected cars, tak roboty mogą przebić samochody skalą i rozwojem biznesu. W najbliższym czasie NTT zamierza udostępnić środowisko corevo® zewnętrznym partnerom. Zapraszając do wspólnych badań producentów, uniwersytety i centra badawcze, NTT i Toyota mają nadzieję przyspieszyć i wypromować rozwój funkcji koniecznych, aby ludzie i roboty mogły ze sobą współegzystować w codziennym życiu. Celem obu firm jest, aby roboty domowe były nie tylko inteligentne, ale także kulturalne, by zacieśniać więzi między robotami i ludźmi oraz tworzyć coraz lepsze warunki dla ludzi do ich aktywności i rozwoju.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułCisco Talos znalazł lukę w Avast CCleaner
Następny artykułERGO Hestia zdobyła tytuł Lider Informatyki 2017
Niezależny ekspert w branży usług lokalizacyjnych i nawigacyjnych z kilkunastoletnim doświadczeniem. Posiada bogatą wiedzę oraz doskonałą znajomość krajowego i światowego rynku związanego z usługami „connected”, w tym M2M i IoT. Jest pomysłodawcą oraz założycielem portalu lokalizacja.info, magazynu Connected Life, Connected Business Life, organizatorem cyklu konferencji z serii Connected Life Business Events: Navigation Trends, Geomarketing Forum, Telematics Forum, Connected Health czy Connected Insurance. Prowadzi także w działalność doradczą dla firm z sektora M2M/IoT.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ