TomTom znowu chce spróbować sił w indoor navigation

Pod koniec czerwca TomTom poinformował o nawiązaniu współpracy z firmą sensewhere Ltd., której jednym z efektów po raz kolejny ma być… nawigacja wewnątrzbudynkowa.

Podczas zakończonej właśnie konferencji użytkowników Esri w San Diego, firma TomTom zapowiedziała, że dzięki kooperacji z sensewhere będzie w stanie dostarczać precyzyjne dane lokalizacyjne oraz usługi nawigacyjne wewnątrz budynków, m.in. takich jak centra handlowe, szpitale czy inne miejsca użyteczności publicznej. Przypomnijmy, że to kolejna taka deklaracja Holendrów, bo dwa lata temu została ogłoszona z kolei współpraca z firmą Micello, która również dostarcza mapy oraz dane służące do nawigacji wewnątrzbudynkowej. Jak wówczas mówił Charles Cautley, Dyrektor Zarządzający TomTom Maps, „dzięki partnerstwu z Micello, nasi klienci będą mogli teraz budować inteligentniejsze aplikacje i usługi nawigacyjne, pomagające odnaleźć się w takich miejscach jak lotniska czy centra handlowe”. Być może dlatego, że Micello na swojej stronie internetowej wśród partnerów wymienia największego konkurenta TomTom – firmę Here, korporacja z Amsterdamu poszukała innego dostawcy. Wybór padł na brytyjski startup sensewhere, który – co ciekawe – również współpracuje z Here.

Warto dodać, że Here nawigowanie po centrach handlowych oferował już w 2014 roku – 10500 galerii zakupowych, w tym warszawskie Złote Tarasy. Czy zatem będziemy mogli oczekiwać, że w niedługim czasie po Galerii Mokotów czy Arkadii poprowadzi nas też nawigacja TomTom? Raczej nie. Sensewhere bowiem jest świetnym narzędziem, które do usprawnienia nawigacji wewnątrz budynków i innych usług lokalizacyjnych, wykorzystuje swoje sieci WiFi czy BLE (beacony), oferującym póki co swe usługi, poza granicami Polski. Nie natknęliśmy się na żadne wdrożenie brytyjskiej firmy w naszym kraju. Co oczywiście nie wyklucza tego w przyszłości, lecz póki co, sensowniej byłoby przyjrzeć się podobnemu przypadkowi w Centrum Handlowym Riviera w Gdyni, gdzie m.in. rozwiązanie nawigacyjne oparte o WiFi  wdrożył Mayland Real Estate współpracując przy tym z Cisco. Aplikację nawigacyjną centrum handlowego można pobrać zarówno na iOS, jak i Android, a dostawca ponadto oferuje inne usługi dodatkowe bazujące na lokalizacji użytkownika.

Tego typu rozwiązania są także doskonałym narzędziem geomarketingowym – angażującym klientów i zwiększającym sprzedaż, jednak w Polsce póki co, zamiast do TomTom należy zwrócić się do takich firm jak wspomniany powyżej Mayland Real Estate, Social Wifi czy JustWIFI.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *