Szybsze wykrywanie przestojów, obsługa bardziej elastycznych planów rozliczeniowych, zwiększona świadomość zużycia i wyższa wydajność to najważniejsze zalety inteligentnego pomiaru. Rozwiązaniem dla dostawcy mediów może być outsourcing usług z zakresu smart meteringu.

Z punktu widzenia przedstawicieli branży użyteczności publicznej, smart metering jest doskonałym rozwiązaniem. Umożliwia bowiem mierzenie zużycia energii, wody i gazu oraz przesyłanie danych przy wykorzystaniu łączności elektronicznej. Systemy tego typu tworzone są przez inteligentne liczniki, infrastrukturę telekomunikacyjną i architekturę zarządzającą. Dzięki nim możliwe jest m.in. zdalne kontrolowanie poborów, precyzyjne szacowanie zapotrzebowania na media, reagowanie na problemy eksploatacyjne oraz kształtowanie świadomości użytkowników.

Jednak inteligentne systemy pomiarowe stawiają również przed dostawcami i zarządcami wyzwania związane ze znacznymi kosztami bezpośrednimi, wyższym stopniem skomplikowania i większą potrzebą bezpieczeństwa. Odpowiedzią na problemy mogą okazać się kompleksowe rozwiązania z zakresu smart metering as a service. Polegają one na outsourcingu usług z wykorzystaniem automatycznego i inteligentnego systemu pomiarowego oraz zarządzania danymi.

Wprowadza je na rynek coraz więcej firm. Mają je w ofercie Capgemini (m.in. Szwecja, USA), Silver Spring Networks (Australia), Elexon (Wielka Brytania) oraz Ericsson, który rozszerza właśnie ofertę z krajów Europy Północnej na resztę świata. Szwedzi chcą wspierać zakłady energetyczne, gazowe i wodociągowe za pomocą modelu biznesowego, w którym Ericsson zarządza infrastrukturą inteligentnego systemu pomiarowego, zbieraniem danych i procesami analizy w imieniu dostawców, zgodnie z ustaleniami dotyczącymi poziomu świadczonych usług. W rezultacie, zakłady korzystając z szybkiego wprowadzenia smart meteringu bez znacznych inwestycji bezpośrednich mogą ograniczyć wydatki o ponad 20 proc. dzięki zwiększonej wydajności operacyjnej.

„Przykładanie większej wagi do redukcji emisji, nowych modeli biznesowych i wydajności operacyjnej zmienia naturę działania zakładów użyteczności publicznej i zwiększa atrakcyjność outsourcingu” – twierdzi Marie Fossum Strannegård, szefowa działu odpowiedzialnego za branżę użyteczności publicznej w Ericssonie.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułVOD kontra telewizja
Następny artykułLG: nie ma domu inteligentnego bez współpracy wielu firm
Od ponad 10 lat związany z mediami. Fan nowych technologii. Lubi zaskakiwać i być zaskakiwany informacjami dotyczącymi niekonwencjonalnych rozwiązań – niezależnie od branży, jakiej dotyczą.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ