Poczta Polska wraz ze swoją spółką Envelo ma odgrywać strategiczną rolę w obszarze cyfryzacji państwa. Podpisana 31 sierpnia umowa dotyczy integracji systemów informatycznych administracji, z których korzystają obywatele, z pocztową platformą Envelo.

Według ministra Andrzeja Adamczyka, podpisane porozumienie to krok w kierunku zmniejszenia kolejek w urzędach i stworzenia bardziej przyjaznych procedur. Szybsze załatwianie spraw urzędowych przez obywateli i sprawniejszy obieg dokumentów w instytucjach państwowych to najważniejsze korzyści współpracy administracji z narodowym operatorem. Kluczową rolę w nowym systemie wymiany informacji będzie pełniła Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE), która ma identyczną rangę pod względem skutków prawnych jak list polecony.

„Dzięki dużej liczbie placówek oraz dostępowi do baz i systemów państwa, Poczta może też wesprzeć administrację w obsłudze spraw, takich jak wydanie wyciągu z KRS czy przyjęcie wniosku o dowód osobisty. Jest to szczególnie ważne w małych miejscowościach, z których dojazd do większego ośrodka jest utrudnieniem – podkreślił minister.

Poczta Polska jest gotowa do wsparcia administracji w kilku kluczowych obszarach. Spółka może zapewnić prostą i bezpieczną procedurę identyfikacji i uwierzytelnienia użytkowników korzystających z systemów publicznych, a także pomóc w ograniczeniu skutków wykluczenia cyfrowego części obywateli mieszkających na obszarach wiejskich, zdegradowanych lub oddalonych od ośrodków administracyjnych. Z myślą o takich osobach rozwijane są dwie usługi: przesyłka hybrydowa (list wysyłany elektronicznie, a dostarczany w formie tradycyjnej) i przesyłka proceduralna (umożliwiająca dostawę do adresata dokumentów, np. dowodów osobistych, paszportów i prawa jazdy).

„Obywatel powinien mieć dostęp do urzędu na okrągło – online. Jesteśmy gotowi do  kompleksowego wsparcia administracji w procesie wdrażania e-usług. Transformacja cyfrowa administracji dzięki Platforma Envelo to nie tylko zmiana technologiczna, ale i cywilizacyjna, która poszerza kompetencje cyfrowe  obywateli”  – zadeklarował Paweł Usidus, Prezes spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe, jeden z sygnatariuszy porozumienia.

Prognozy wskazują, że w ciągu pięciu lat przychody Poczty Polskiej z doręczania tradycyjnej korespondencji zmniejszą się o 84%, oznacza to spadek wyniku w tym segmencie usług z obecnych 2 749,4 mln zł rocznie na 441,1 mln zł w 2021 r. Radykalna zmiana struktury przychodów sprawia, że Poczta musi w najbliższych latach wdrożyć całkowicie nowy model biznesowy. Z Narodowego Operatora Pocztowego firma chce stać się Narodowym Operatorem Cyfrowym i skoncentrować się na dwóch perspektywicznych źródłach przychodów – logistyce rynku e-commerce i obsłudze usług e-administracji.

Artykuł ten został opublikowany w numerze styczeń/luty 2017 Connected Life Magazine. Zamów prenumeratę: http://clcg.pl/kup-magazyn

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułBilet komunikacji multimodalnej w Słowenii
Następny artykułInteligentne miasta przyszłości
Niezależny ekspert w branży usług lokalizacyjnych i nawigacyjnych z kilkunastoletnim doświadczeniem. Posiada bogatą wiedzę oraz doskonałą znajomość krajowego i światowego rynku związanego z usługami „connected”, w tym M2M i IoT. Jest pomysłodawcą oraz założycielem portalu lokalizacja.info, magazynu Connected Life, Connected Business Life, organizatorem cyklu konferencji z serii Connected Life Business Events: Navigation Trends, Geomarketing Forum, Telematics Forum, Connected Health czy Connected Insurance. Prowadzi także w działalność doradczą dla firm z sektora M2M/IoT.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ