Inteligentne pociągi zrewolucjonizują przewozy towarowe i logistykę. Z takiego założenia wychodzi Bosch Engineering współpracujący ze szwajcarskim przewoźnikiem kolejowym SBB Cargo. Firmy zamierzają stworzyć system transportu na szynach podłączony do internetu.

Tiry na tory i koniec z transportem osiowym? Niekoniecznie. Jednak może się okazać, że dzięki inteligentnym rozwiązaniom kolej będzie zyskiwać na znaczeniu. Stanie się to możliwe m.in. dzięki porozumieniu Boscha i SBB Cargo, którego owocem jest system Asset-Intelligence dla kolejowych przewozów towarowych. Platforma ta umożliwia przesyłanie przez wagony towarowe danych dotyczących ich pozycji i ładunku do centrum sterowania.  Jak twierdzą twórcy tego pomysłu, w rezultacie firma może szybciej dostarczyć towary do celu i zapewnić klientom bardziej szczegółowe informacje.

Jak informuje Bernhard Bihr, prezes Bosch Engineering GmbH, aby wdrożyć tę technologię firmy wykorzystują motoryzacyjne rozwiązania techniczne Bosch, które pozwolą połączyć pociągi z siecią. Umożliwi to otwarcie nowych możliwości integracji kolejowego ruchu towarowego z cyfrowym światem.

„Transport towarowy za pośrednictwem pociągów musi teraz wykonać znaczący skok rozwojowy, jeżeli ma sprostać wyzwaniom przyszłości. Można to osiągnąć tylko poprzez innowacje, które my i nasi partnerzy z innych sektorów wspólnie adaptujemy do zastosowania na kolei” – twierdzi Nicolas Perrin, prezes SBB Cargo.

Aby pociąg towarowy mógł być środkiem transportu podłączonym do sieci, musi zostać wyposażony w odpowiednie czujniki, które zbierają dane na temat jego aktualnej pozycji oraz stanu wagonów i ich ładunku. Ponadto operator ma szansę mieć wgląd w takie parametry jak: temperatura, wilgotność powietrza i wibracje. Hardware do łączności z siecią przekazuje bezprzewodowo te dane do serwera i udostępnia je w internecie operatorowi kolejowemu, umożliwiając podgląd, w jakich miejscach w danym momencie znajdują się wagony i towary.

Grafik 1_Projektumfang_BoschS

Co ciekawe, nie tylko o sam ładunek tu chodzi. Nowoczesna technologia ma także poprawiać zdolności przewoźników do zabezpieczania taboru kolejowego. Monitorowanie przewidywalnego stanu dostarcza informacji o zużyciu elementów, co z kolei pozwala planować z dużym wyprzedzeniem nadchodzące naprawy. To, według specjalistów z Boscha i SBB Cargo, skraca czas przestoju, oszczędza zasoby naturalne i koszty. Ponadto funkcje geofencingu (informacje dotyczące opuszczenia obszaru, wyznaczanie stref działania) i alarmu antywłamaniowego mogą podnieść bezpieczeństwo przewożonych towarów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ