Nie istnieje chyba w Polsce osoba, która lubi stać w kolejkach, mozolnie przesuwając się w kierunku urzędowego okienka. Rozwiązaniem jest internetowa platforma ePUAP2 – system stworzony w ramach smart governance. Jak z niej korzystać w przypadku np. rejestracji auta?

Jeśli właśnie kupiliście pachnącego nowością Opla z systemem OnStar, BMW z ConnectedDrive czy jakiekolwiek inne auto (również używane) i postanowiliście wziąć sprawy rejestracji w swoje ręce, mamy dla Was pewną propozycję. Zamiast tracić czas i wylewać potok przekleństw w trakcie oczekiwań w urzędowych kolejkach, skorzystajcie z internetowej platformy ePUAP2 (rozbudowana Platforma Usług Administracji Publicznej) oraz SEKAP (System Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej). Z ich pomocą istnieje możliwość wykonania pewnych czynności administracyjnych bez wychodzenia z domu.

ePUAP2 ma ułatwiać życie nie tylko w przypadku rejestracji samochodu, ale również wielu innych czynności, które na co dzień załatwiać trzeba w urzędach. Za pomocą platformy można przesyłać odwołania od mandatów karnych, składać wnioski o dofinansowania i dokumenty związane z wyrabianiem dowodów osobistych czy rejestrować narodziny dziecka.

Wprowadzenie internetowych platform obsługi w przypadku działań administracyjnych to element trendu związanego z rozwojem inteligentnych miast. Chodzi o smart governance, czyli użycie nowych technologii, mające ułatwić i wspierać lepsze planowanie oraz podejmowanie decyzji. Celem jest usprawnienie procesów demokratycznych i transformacja sposobów, w jakie dostarczane są usługi publiczne. Działanie to obejmuje kwestię pracy e-rządu i e-urzędów. Miejmy nadzieję, że już niedługo Smart Governance stanie się jeszcze powszechniejsze i kto wie, może w następnych wyborach parlamentarnych każdy będzie miał szansę zagłosować na swoją „ulubioną” partię z poziomu smartfona? Jednak na razie skupmy się na prostych czynnościach, w których ma pomagać internetowa platforma.

Postanowiliśmy przybliżyć wam działanie platformy ePUAP2 na przykładzie rejestracji pojazdu.

Krok 1: Rejestracja w ePUAP2 i założenie Profilu Zaufanego

Aby móc skorzystać z internetowej platformy ePUAP2, należy przejść proces rejestracji, który nie należy do skomplikowanych. Do stworzenia konta wystarczy kliknięcie w ikonę zachęcającą do rejestracji. Po wprowadzeniu niezbędnych danych (w tym numeru PESEL oraz numeru telefonu komórkowego) system poprosi o weryfikację za pomocą jednorazowego kodu wysyłanego SMS-em.

epuap2-1024x494

Urzędnicy udostępnili też możliwość stworzenia Profilu Zaufanego. „To twój darmowy, mobilny podpis elektroniczny do kontaktu z administracją” – czytamy na stronie ePUAP2.  Aby uzyskać dostęp do możliwości wykorzystania podpisu, należy zalogować się na konto ePUAP2 i złożyć wniosek o potwierdzenie Profilu Zaufanego. Potem niestety zaczynają się schody, bo jednak do urzędu trzeba się wybrać z dowodem osobistym lub paszportem. Jeśli jednak posiadacie potwierdzony podpis elektroniczny (certyfikat kwalifikowany), możecie potwierdzić go bez udawania się do placówki władz miasta.

Po przeprowadzonej poprawnie rejestracji, użytkownik uzyskuje dostęp do Katalogu Spraw, z którego będzie mógł wybrać interesującą go dziedzinę.

Krok 2: Katalog Spraw/Rejestracja samochodu

Wybrana przez nas rejestracja samochodu znajduje się w kategorii Motoryzacja i Transport (inne sprawy należy odszukać wśród zakładek dostępnych na ePUAP2). Po kliknięciu w „Rejestracja Pojazdu” rozwinie się menu, a karty, które pojawią się na ekranie będą dotyczyły właśnie kwestii związanych z tym procesem. Kolejnym etapem jest wybór kafelka z napisem „Zarejestrowanie pojazdu”, po którego przyciśnięciu ukaże się kolejne menu wyboru. W zależności od tego czy auto jest krajowe, czy pochodzi zagranicy, czy jest nowe, czy używane, wymagany będzie wybór konkretnego okna. My założyliśmy wariant zakupu używanego auta zakupionego w Polsce, zatem odpowiednia będzie zakładka „Rejestracja pojazdów używanych zakupionych na terenie RP”.

Po zapoznaniu się z interfejsem pojawia się pierwszy i jak na razie najpoważniejszy problem z platformą ePUAP2 i sposobem rejestracji przez internet. Nie wszystkie urzędy wdrożyły nowe technologie i nie w każdym z nich można zarejestrować w ten sposób auto! Lista placówek, w których uda się tego dokonać, obejmuje zaledwie ok. 40 pozycji. Na próbę postanowiliśmy sprawdzić, czy w Ostrołęce możliwe jest zarejestrowanie auta on-line. Okazało się, iż pomimo tego, że ePUAP2 pozwala na wypełnienie wniosku, sam urząd (według informacji jednej z pracownic wydziału komunikacji) nie obsługuje rejestracji internetowej.

Krok 3: Wypełnianie formularza i wysyłka dokumentów

Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem i miejscowy urząd współpracuje z ePUAP2, po wybraniu odpowiedniej placówki będziecie mieli szansę „Załatwić Sprawę”. W przypadku wyboru np. rzeszowskiego urzędu, platforma pozwala na wypełnienie wszystkich niezbędnych rubryk za pośrednictwem portalu (oczekiwanie na załadowanie odpowiedniego okna zajęło niepokojąco długą, kilkusekundową chwilę). W różowych oknach należy wpisać wskazane dane, a w wybranych miejscach załączyć wymagane pliki i dodatki. Całkowita wielkość załączników dołączonych do dokumentu nie może przekroczyć 3,5 MB, zatem warto zawczasu skompresować skany bądź zdjęcia. Możliwość podpięcia oznacza, że nie istnieje już potrzeba zanoszenia umów kupna-sprzedaży, tłumaczeń i dowodów wpłat, wystarczy dodać je jako załącznik.  Po zakończeniu edycji trzeba tylko przesłać pismo do urzędu. Jeśli posiadacie Profil Zaufany, nie ma problemu z podpisaniem wniosku; jeśli nie – pozostaje certyfikat kwalifikowany bądź wysłanie dokumentu bez podpisu.

W przypadku wybrania z listy urzędu Gmina Miasto Częstochowa, procedura będzie wyglądać nieco inaczej. W tym przypadku użytkownik ePUAP2 zostanie przeniesiony na stronę SEKAP (Systemu Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej), czyli platformy stworzonej dla Województwa Śląskiego. W ramach „Karty Usługi” użytkownik ma dostęp do informacji o potrzebnych dokumentach, kosztach i adnotacje własne urzędu miejscowego. W ich ramach można dowiedzieć się, gdzie powinno się złożyć odpowiednie pisma oraz określone dokumenty. Będzie to pomocne tylko wtedy, kiedy zdecydujecie się na wycieczkę i załatwianie spraw osobiście. Aby zakończyć rejestrację, należy przejść na dół strony i tam kliknąć w odpowiedni formularz. Otwarta strona pozwoli na działanie analogiczne jak w przypadku ePUAP2, a konto, które należy założyć na SEKAP’ie, można połączyć z tym z tej pierwszej platformy.

Wnioski? ePUAP2 jest, ale nie obejmuje wszystkich urzędów, zatem nie wszyscy będą mieli szansę skorzystać z platformy.

 

 

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ