Jakie powinny być ubezpieczenia na miarę dzisiejszych czasów? Łatwo-dostępne, najlepiej w formule 24/7, szyte na miarę, dopasowane do potrzeb pokolenia millenialsów.

To oni bowiem stanowią i będą stanowić coraz większą grupę nabywczą. Są dobrze opłacani, ale mają też swoje, całkiem nieźle prosperujące już biznesy. I skoro prowadząc je, korzystają na co dzień z takich rozwiązań jak Uber czy Amazon, tego samego oczekują od ubezpieczeń. Nie tylko w Polsce, lecz również na całym świecie. Mówił o tym dzisiaj Keith Stonell podczas V edycji konferencji Innovation in Insurance, organizowanej przez Sollers Consulting. Przybliżał przykłady, jak technologia może zmienić rynek, ale przede wszystkiem jakie są obecnie preferencje zakupowe młodych nabywców. Zwłaszcza tych, którzy bez smartfonów czy innych urządzeń mobilnych nie kładą się spać, a budząc się – pierwszą czynnością jaką wykonują, jest sprawdzanie kont na Facebooku, Instagramie czy Snapchacie.

To o tę grupą muszą zawalczyć towarzystwa ubezpieczeniowe konstruując swoje oferty. Jeśli tego nie zrobią, może spotkać ich taki los, jak spotkał niegdyś gigantów minionych czasów: Kodak, Polaroid, FujiFilm, Nokia. Tych, którzy przespali wejścię w erę mobile możnaby długo wymieniać. Grunt, żeby nie przespać czasów Internet of Things i Big Data.

A skoro o danych mowa. Umiejętne posługiwanie się danymi może maksymalnie uprościć proces zakupu polis. Wyobraźmy sobie fakt, że  ubezpieczając samochód, jedyną informacją, jakiej potrzebuje od nas ubezpieczyciel jest numer rejestracyjny, a w przypadku mieszkania – jego adres. Proste? A jakże. Niemożliwe? Możliwe. I to już niedługo. W przypadku mieszkań wystarczyłoby już skorzystać z danych, jakimi dysponują dostawcy GIS (np. DataWise, WIGeoGIS, Esri), by oszacować ryzyko kradzieży, włamań, zalań i innych zdarzeń losowych. Dodając do tego Big Data płynące z takich segmentów jak Connected Cars, Connected Health czy rynku inteligentnych domów, okaże się, że produkty ubezpieczeniowe mogłyby nabrać zupełnie nowego wymiaru. I wydaje się, że poza Towarzystwami Ubezpieczeniowymi wszyscy inni to widzą. Włącznie z niektórymi koncernami motoryzacyjnymi, które już pracują nad rozwiązaniami typu Open Telematics Platform, mogącymi dostarczać m.in. informacje do konstruowania produktów ubezpieczeniowych opartych o styl jazdy.

Jeżeli nie dostosujemy się do coraz bardziej technologicznego, zmieniającego się świata, możemy z niego zniknąć. Oczywiście nie od razu, lecz w przeciągu 10 lat jest to całkiem realne. A wdrożenie nowej strony internetowej czy zbudowanie nawet aplikacji mobilnej to nie jest innowacja, jakiej oczekują młodzi użytkownicy. Oni chcą rozwiązań, z których korzystają na co dzień i z jakich będą dalej korzystać. Szacuje się bowiem, że do 2025 roku większość rzeczy, którymi się otaczamy będzie podłączona do internetu. Domy, garaże, samochody, biura, miasta itd. To wszystko zmierza do nas wielkimi krokami. W Japonii funkcjonują już inteligentne toalety, które analizując np. mocz, przesyłają go do klinik, a z kolei na podstawie danych dotyczących zdrowia, ubezpieczyciele są w stanie dopasować polisę, niezwykle trafnie szacując ryzyko. Podobnie znacznie łatwiej będzie można je określić, jeśli kierowców zastąpią samochody autonomiczne. A to stanie się już w ciągu najbliższych 10 lat.

Mówi się, że 65% całego rynku ubezpieczeniowego stanowia ubezpieczenia komunikacyjne i majątkowe. To one napędzają portfele towarzystw. Dlatego też to o te dwie grupy należy zadbać najszybciej. Co prawda dzisiaj ubezpieczyciele kompletnie nie są przygotowani na erę domów inteligentnych i zagrożeń z nich wynikających. Ale na szczęście zaczynają sobie zdawać sprawę z faktu, że rynek Cyber Insurance (którego część stanowią inteligentne domy) wycenia się dziś na 445 miliardów Euro. Szkoda oddać go disruptorom, którzy już pracują nad tym, jak urwać swój kawałek ubezpieczeniowego tortu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułToaleta dla transseksualistów
Następny artykułTo tutaj produkuje się polskie satelity
Niezależny ekspert w branży usług lokalizacyjnych i nawigacyjnych z kilkunastoletnim doświadczeniem. Posiada bogatą wiedzę oraz doskonałą znajomość krajowego i światowego rynku związanego z usługami „connected”, w tym M2M i IoT. Jest pomysłodawcą oraz założycielem portalu lokalizacja.info, magazynu Connected Life, Connected Business Life, organizatorem cyklu konferencji z serii Connected Life Business Events: Navigation Trends, Geomarketing Forum, Telematics Forum, Connected Health czy Connected Insurance. Prowadzi także w działalność doradczą dla firm z sektora M2M/IoT.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ