Nowe technologie mają potencjał, aby uprościć życie i doprowadzić do pozytywnych zmian społecznych. Czy wpatrywanie się w smartfon podczas rodzinnych spotkań i przenoszenie relacji w świat wirtualny to rzeczywiście dobry kierunek? Co zapewni nam przyszłość i jak rozwój IoT wpłynie na nas samych?

Prognozy na 2016 r. wyglądają bardzo obiecująco. Takie wnioski wyciągnęli eksperci londyńskiego Design & Innovation Centre firmy Samsung. Ich zdaniem zacierać się będą granice między środowiskami cyfrowymi i fizycznymi oraz zwiększy się świadomość społeczna młodszych konsumentów. Zmiany te będą siłą napędową pozytywnych przekształceń społecznych. My nie jesteśmy takimi hurraoptymistami, bo przenoszenie się relacji w świat wirtualny wypacza w pewien sposób kontakty interpersonalne. Skoro powstają już aplikacje mające zachęcić do odłożenia telefonów na czas spotkania z przyjaciółmi, to martwić się jak najbardziej można.

Szybki rozwój nowych technologii może okazać się jednak niezwykle ważny dla biznesu. Bo popyt na nowinki i opracowania wciąż rośnie, a my chętniej kupujemy gadżety, wyczekujemy autonomicznych samochodów i mamy nadzieję, że telemedycyna zastąpi nam klasyczne wizyty u lekarza.

Jesteśmy przekonani, że dzięki superszybkim łączom internetowym, rozpowszechnieniu się transmisji danych oraz rozwojowi wirtualnej rzeczywistości, będzie to rok, w którym świat cyfrowy w coraz większym stopniu odniesie się do świata fizycznego w naszych domach, na naszych drogach i w innych miejscach. Siłą napędową nowych trendów będą młodsze pokolenia, które w coraz większym stopniu oczekują od firm odpowiedzialnych społecznie postaw – mówi Felix Heck, dyrektor Biura Samsung Design Europe (SDE)

Nie dziwi jego postawa, w końcu jeśli ludzie nadal będą zachęcani do zastępowania nieinteligentnych systemów domowych tymi, które są smart, Samsung będzie zbijał kapitał. Pozwoli to zwiększyć zyski i utrzymać pozycję światowego lidera. Nie bez powodu firma zarobiła w zeszłym roku ponad 300 mld dolarów.

Wstęp do rozwoju: następna generacja internetu

W związku z coraz większym zapotrzebowaniem na bezprzewodowy dostęp do sieci, kluczowe dla rozwoju IoT i nowinek technologicznych będzie zwiększenie przepustowości łącz oraz uatrakcyjnienie kosztów pakietów danych. Ocenia się, że w przyszłym roku jakość i prędkość mobilnego łącza internetowego będzie prawdopodobnie lepsza niż w domowej sieci szerokopasmowej. Ten wzrost otworzy nowe możliwości dla aplikacji i usług, których wdrożenie nie było do tej pory w pełni możliwe. Komunikacja Car2X, Car2Car, obsługa domu inteligentnego i miejskiej infrastruktury powinna odbywać się w ułamku sekundy. Pojazdy autonomiczne muszą na żywo odbierać pewne informacje. Brak dostępu do sieci czy też spowolniony przesył danych może doprowadzić do tragedii. Może, ale nie musi.

Rozwój wielu z dziedzin, o których myślimy już dziś, stanie się realny dzięki szybkiej sieci oraz nowym opracowaniom i badaniom. Tzw. internables – wewnętrzne sensory mierzące nasze samopoczucie – mogą zastąpić urządzenia z kategorii wearables. Jak twierdzi Ericsson, ośmiu na dziesięciu konsumentów chce wykorzystywać technologię do ulepszenia percepcji zmysłowej i możliwości poznawczych. Zatem mierzenie pulsu dzięki połkniętej tabletce, czy zamienianie się ludzi w pół-cyborgi staje się tym czego chcemy?

Niektóre z trendów mogą wydawać się futurystyczne. Jednak zainteresowanie konsumentów nowymi sposobami interakcji, takimi jak sztuczna inteligencja, wirtualna rzeczywistość oraz osadzanie internetu w naszych własnych ciałach czy w przedmiotach, które posiadamy w domu, jest coraz większe – mówi Michael Björn, Head of Research z Ericsson ConsumerLab.

Wirtualna rzeczywistość rzeczywistością?

Zanim jednak staniemy się chodzącymi komputerami, będziemy starali się dostosowywać do swoich potrzeb i chętniej wykorzystywać wirtualną rzeczywistość. Ponieważ tempo zmian technologicznych cały czas rośnie, może okazać się, iż internet będzie rozwijany w sposób, w którym kontakt z użytkownikiem nie nastąpi tylko poprzez zmysły wzroku i słuchu, jak do tej pory. Intensywna innowacyjność świata wirtualnego wskazuje, że elementem komunikowania się w sieci będzie również zmysł dotyku. Eksperci zauważają także, iż konsumenci oczekują od technologii wirtualnej jej towarzystwa podczas codziennych aktywności, takich jak oglądanie transmisji sportowych i prowadzenie wideorozmów.

Wirtualna rzeczywistość wkroczyła już do sprzedaży detalicznej. Zestawy VR służą jako narzędzia dla firm turystycznych takich jak Thomas Cook i producentów samochodów klasy premium (np. Audi), którzy mogą dzięki nim zaoferować „cyfrowy” dostęp do swoich produktów i oferty usług dla klientów w sklepie lub w domu. Google zachęca do wykorzystywania Cardboarda nawet w szkole, a polskie firmy takie jak VR-Drive opracowują i rozwijają marketingowe możliwości wirtualnej rzeczywistości.

Camille Hammerer, dyrektor laboratorium Trend Experience w SDE twierdzi, że rok 2016 będzie początkiem zmian w kierunku bardziej emocjonalnej, wciągającej i sensorycznej technologii, nazywanej inteligentną empatią.

Unosząc się na fali innowacji w VR znaleźliśmy się teraz na zakręcie fundamentalnej zmiany w zakresie oczekiwań użytkowników, ich interakcji z technologią. Od przedmiotów, które służą konkretnym celom lub funkcjom, do autentycznych inteligentnych produktów i usług, które w płynny sposób integrują się z czynnościami codziennego życia i zmieniają je w nowy, i znaczący sposób”– zauważa.

Ericsson natomiast twierdzi, że konsumenci oczekują, iż sztuczna inteligencja wkrótce umożliwi interakcję z urządzeniami bez potrzeby wykorzystania smartfona. Połowa użytkowników inteligentnych telefonów przewiduje, że zostaną one zastąpione przez inny sprzęt w ciągu najbliższych pięciu lat. Czyżby doniesienia z CES o możliwości komunikacji z Volvo za pomocą głosowych poleceń wypowiadanych do smartbandów Microsoftu miały być zapowiedzią przyszłych sposobów komunikacji z autami?

Domy muszą stać się inteligentne

Firma Strategy Analytics jest przekonana, że w przyszłym roku w 18 proc. domów w Wielkiej Brytanii pojawi się jakaś forma inteligentnej technologii domowej oparta na nowych, budzących zainteresowanie produktach i usługach, które pozwalają na sterowanie funkcjami za pomocą np. telefonu. Urządzenia sieciowe i aplikacje do monitorowania, kontroli, zabezpieczenia i podłączania do sieci budynków będą w coraz większym stopniu wkraczać w główny nurt rynkowy.  Jak podaje Ericsson, 55 proc. posiadaczy smartfonów wierzy, że w ciągu najbliższych pięciu lat cegły, z których budowane będą domy, zostaną wyposażone w czujniki wykrywające pleśń, przecieki i problemy z instalacją elektryczną. Wnioski te mogą zmienić to, co do tej pory myśleliśmy o inteligentnym domu i skłaniają do ponownego przemyślenia konceptu smart home.

To zresztą dowody na potencjał rynku technologii domu inteligentnego. Dynamiczny rozwój połączonych w sieć urządzeń nie zatrzyma się jednak na drzwiach wejściowych.Innowacyjne rozwiązania w zakresie urządzeń podłączonych do internetu będą przechodzić z domu do samochodu i komunikować je między sobą tak, by usprawniać inteligentne życie. Fakt, że samochody odgrywają istotną rolę w naszym życiu dostrzegają wszyscy. Ford współpracuje z Google, natomiast Samsung rozwija osobny dział związany z automotive. A będzie jeszcze wielu naśladowców.

Jesteśmy dopiero na początku tej nowej drogi, ale proces ten przyspieszy inwestycje dużych firm. Samsung ogłosił plan utworzenia nowego zespołu, którego prace będą się skupiać głównie na technologii motoryzacyjnej, w tym nowatorskich rozwiązaniach w zakresie pojazdów bez kierowców oraz rozrywki i nawigacji w samochodzie – mówi Camille Hammerer, dyrektor laboratorium Trend Experience w SDE.

W roku 2016 jeszcze mniej osób będzie oglądać telewizję?

Elementem inteligentnego wyposażenia domu od dawna są wszelkiego rodzaju smart sprzęty, w tym telewizory, komputery i tablety. A na nich lubimy wciąż coś oglądać. Ericsson wskazuje, że nastolatkowie przeglądają materiały wideo w internecie znacznie częściej niż inne grupy wiekowe. 46 proc. osób mających 16-19 lat spędza na YouTube więcej niż godzinę dziennie. Ten trend będzie tylko rósł. Dowolność i bogactwo wyboru treści powodują, że sieć to worek bez dna, który zastępuje telewizję. Jednak to nie tylko młodzież wybiera obecnie chętniej serwisy VOD i portale z filmami zamiast kablówki. Dzisiejsi 20- i 30-latkowie to ludzie ceniący kino spersonalizowane i mobilne. Takie, które poza samodzielnym doborem treści można zmieścić w plecaku lub nawet w kieszeni. Czy zatem z telewizją pożegnamy się już w 2016 r.? Zapewne nie, bo wciąż nie będziemy mogli swobodnie korzystać z urządzeń mobilnych w trakcie podróży nie martwiąc się o zużycie danych.

Pendolino z WiFi to początek

Dziś przemieszczanie się z punktu A do B to często czas na pracę, relaks i rozrywkę. Środki transportu będą się dopasowywać do tego wzorca. Pociągi, autobusy i samoloty zamienią się w mobilne centra multimedialne. Nie chodzi już tylko o dostęp do bezprzewodowej sieci internetowej. Według raportu sporządzonego przez Ericsson, podróżujący chcą spędzać czas w środkach transportu w sposób aktywny i pożyteczny, a nie czuć się pasywnie – tak jak do tej pory. 86 proc. z nich chętnie używałoby spersonalizowanych usług, o ile byłyby one dostępne. Także nie tylko sam autobus czy pociąg powinien być inteligentny, ale miejsce pasażera, które może okazać się smart fotelem z indywidualnymi funkcjami sterowanymi np. smartfonem. Smartfonem, który może zostać zaatakowany przez cyberprzestępców.

Cyberzagrożenia będą bardziej realne

Hakowanie grozi wszystkim. Większość użytkowników telefonów wierzy, że cyberterroryzm i wirusy będą wciąż istotnym problemem. Jeden na pięciu konsumentów jest zdania, że bardziej ufa organizacjom, które zostały zaatakowane przez hakerów, ale udaremniły próbę włamania i podjęły działania zapobiegawcze. Wszyscy też coraz bardziej boją się tego, że ich prywatne dane magazynowane w komputerach i inteligentnych urządzeniach mobilnych mogą wpaść w niepowołane ręce. Rok 2016 będzie zapewne właśnie rokiem cyberzagrożeń.

To tylko ułamek tego wszystkiego, czego będzie oczekiwał od nowych technologii świat w tym roku. Technologiczny 2016 przed nami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ