Zbliżamy się powoli do decydującego starcia pomiędzy Hillary Clinton a Donaldem Trumpem. Oba sztaby robią wszystko, by to ich kandydat zdobył jak największą liczbę głosów. W dzisiejszych czasach poza standardowymi technikami i działaniami, z pomocą spieszą nowe technologie.

Kandydaci do fotela prezydenta USA nie mają łatwego zadania. Z jednej strony oczekuje się od nich wyrazistości i jasno określonych poglądów, z drugiej muszą „zagarnąć” jak największy elektorat i przypodobać się różnym grupom społecznym. Czy obecnym kandydatom udaje się ta sztuka? Sądząc po bardzo wyrównanych wynikach sondażowych ani Hillary Clinton ani Donald Trump nie mają sprawdzonej recepty. Jest jednak grupa, a wręcz całe pokolenie, na którym wzrok kandydatów jest szczególnie skupiony, gdyż to od ich głosów zależeć może ich przyszła prezydentura – tą grupą są millenialsi. Na ich temat powstała niejedna praca naukowa i jest to chyba najlepiej przebadana i opisana grupa społeczna. Do tego pokolenia zalicza się ludzi urodzonych między rokiem 1982 a 1997 (wg. niektórych opracowań nawet 2004). Wychowana na nowych technologiach, ceniąca sobie czas wolny i więzi rodzinne, a także o silnej potrzebie poczucia bezpieczeństwa, grupa ta stanowi obecnie ponad 88,5 mln osób uprawnionych do głosowania w USA czyli nieco ponad 35% wszystkich mieszkańców powyżej 18 roku życia.

Nie od dzisiaj wiadomo, że wybory wygrywa się odpowiednio wycelowanym marketingiem politycznym. Podczas zeszłorocznej konferencji Geomarketing Forum, opowiadał o tym Jarosław Flis, trafnie pokazując, jak wykorzystanie geomarketingu może pomóc wygrać wybory w poszczególnych okręgach. Potwierdzają to również najnowsze analizy danych demograficznych i statystycznych przeprowadzone przez firmę Esri, z których jasno wynika, jakie stany nie są jeszcze jednoznacznie zdecydowane.

W swojej analizie Esri wykorzystało ogólnodostępne dane demograficzne i statystyczne oraz informacje na temat aktywności poszczególnych grup społecznych w wyborach z lat 2008 i 2012. Na tej podstawie firma zidentyfikowała 14 niezdecydowanych stanów (tzw. „swing states”), o których głosy walczą obecnie kandydaci na prezydenta. Są to między innymi Nevada, Arizona, Michigan, Wisconsin czy Karolina Północna. Sześć z nich plasuje się w dziesiątce stanów, w których jest największe skupisko pokolenia Y w wieku wyborczym, a aż trzy z nich (Floryda, Pensylwania i Ohio) mają najwięcej przedstawicieli pokolenia millenialsów spośród wszystkich 51 stanów. O tym, jak ważne są to stany świadczą m.in. zaplanowane wydarzenia na trasie wyborczej Hillary Clinton, gdzie prawie połowa z nich (w sumie 33) między 14 września a 19 października przypada na stany niezdecydowane.

Zrozumieć wyborcę

Analiza i wizualizacja danych pozwala nie tylko analizować dane historyczne, ale także podejmować decyzje w oparciu o aktualne informacje, które w kampanii prezydenckiej zmieniają się z godziny na godzinę. Określenie miejsc, gdzie znajdują się wyborcy to tylko pierwszy krok. Wizualizacja i analiza danych na mapach pozwala określić, jakie sprawy mają szczególne znaczenie dla opinii publicznej na danym terenie, dzięki czemu można precyzyjnie formułować przekaz i planować przebieg kampanii. Mówi się, że tego typu analizy do perfekcji opanował podczas swojej kampanii sztab Barracka Obamy. W Polsce, analizując poprzednie wybory prezydenckie, nie zaobserwowaliśmy działań bazujących na geomarketingu, a przeprowadzając liczne wywiady ze specjalistami od marketingu politycznego, większość z nich jednogłośnie zaznaczyła, że póki co geografia nie odgrywa aż tak istotnej roli w planowaniu kampanii oraz co ważniejsze – jej bieżącym korygowaniu. Pozostaje zatem mieć nadzieję, że dobre wzorce płynące zza Oceanu, dotrą do naszych polityków przez kolejnym pójściem Polaków do urn.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułDo czego przydają się skanery 3D w kopalniach?
Następny artykułNajbardziej opłacalny obecnie zawód to…..?
Niezależny ekspert w branży usług lokalizacyjnych i nawigacyjnych z kilkunastoletnim doświadczeniem. Posiada bogatą wiedzę oraz doskonałą znajomość krajowego i światowego rynku związanego z usługami „connected”, w tym M2M i IoT. Jest pomysłodawcą oraz założycielem portalu lokalizacja.info, magazynu Connected Life, Connected Business Life, organizatorem cyklu konferencji z serii Connected Life Business Events: Navigation Trends, Geomarketing Forum, Telematics Forum, Connected Health czy Connected Insurance. Prowadzi także w działalność doradczą dla firm z sektora M2M/IoT.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ