Toyota zaproponowała w Grenoble nieco inne podejście do car sharingu. Podczas, gdy w Niemczech zarówno BMW (DriveNow), jak Mercedes (car2go) bazują na małych samochodach (Mini, BMW serii 1 i Smart), tak we Francji projekt oparty jest o mikrosamochody – COMS oraz i-ROAD.

Mieszkańcy Grenoble od półtora roku mogą korzystać z wynajmowanych na minuty 70 elektrycznych ultrakompaktowych samochodów Toyoty. Pierwszy z nich – COMS – to czterokołowy jednoosobowy pojazd o niecodziennym wyglądzie. Największe emocje budzi jednak i-ROAD, przede wszystkim ze względu na trójkołowe podwozie, dzięki któremu pojazd przechyla się na zakrętach jak motocykl. Mikrosamochody Toyoty można odebrać i oddać w jednej z 27 stacji.

To co wyróżnia program Cité Lib by Ha:mo, to fakt, że poza samą możliwością wynajmu pojazdów na minuty, użytkownicy mają do dyspozycji aplikację mobilną, która pozwala zaplanować całą podróż przez miasto z wykorzystaniem różnych środków transportu – autobusów, tramwajów, pociągów i właśnie elektrycznych aut. Co więcej, można je także przy pomocy tej samej aplikacji zarejestrować na określoną godzinę.

Jak wykorzystywany jest car sharing?

Podsumowując pierwsze 18 miesięcy działania systemów, operatorzy programu ustalili kilka interesujących faktów: średnia trasa ma długość 5 km – zdecydowanie poniżej zasięgu i-Roadów na jednym ładowaniu, który wynosi 50 km. To udowadnia, że elektryczne mikrosamochody doskonale sprawdzają się w mieście. Samochody na minuty są częściej wykorzystywane w tygodniu pracy niż w weekendy. Średni czas wynajmowania to 45 minut. Większość użytkowników – aż 75% – wykorzystuje car sharing do jazdy w jedną stronę i oddaje pojazdy na innej stacji niż ta, z której wyruszyli. Tylko 20% użytkowników zostawia sobie samochód na czas pobytu w miejscu docelowym, żeby wrócić tym samym pojazdem. Najczęściej wykorzystywane są dwie stacje ładowania znajdujące się obok dworców kolejowych. Na pozostałych 25 stacjach w Grenoble i pobliskich miejscowościach rezerwacje rozkładają się w miarę równomiernie.

Użytkownicy

Z Cité Lib by Ha:mo korzystają różne grupy społeczne, jednak najczęstszym użytkownikiem jest 36-latek z wyższym wykształceniem, wykonujący pracę biurową. Studenci stanowią 14% użytkowników. 74% uczestników programu posiada przynajmniej 1samochód, ale jednocześnie 54% korzysta także z miejskich rowerów 2 lub 3 razy w tygodniu, a 41% robi to codziennie.

Program car-sharingowy Toyoty cieszy się bardzo dobrą opinią wśród użytkowników – 92% z nich stwierdziło, że są zadowoleni lub bardzo zadowoleni z nowej usługi. Poproszeni o ocenę programu w porównaniu do innych środków transportu publicznego, subskrybenci Cité Lib by Ha:mo podkreślają, że program jest praktyczny i korzystnie wpływa na środowisko.

Wynajmowane na minuty i-Roady i COMS-y pozwalają oszczędzać czas i pieniądze. Kierowcy zwrócili także uwagę na przyjemność z jazdy nietypowymi samochodami i ich zadowalającą prędkość.

Społeczność

Operator Cité Lib by Ha:mo jest w kontakcie z osobami zarejestrowanymi w programie i zbiera od nich informacje zwrotne. Powstał nawet klub użytkowników, aby stworzyć wokół programu zaangażowaną społeczność. To zaowocowało istotnymi poprawkami, które zostały już wdrożone w czasie trwania etapu testowego. Zgodnie z życzeniami klientów i-Roady otrzymały miększe zawieszenie. W systemie Ha:mo wydłużono czas trwania rezerwacji pojazdu z 30 do 60 minut oraz uproszczono cennik korzystania z pojazdu do 1 euro za 15 minut.

W drugiej połowie trwania programu pilotażowego operatorzy będą się koncentrować na zwiększaniu jego dostępności, m.in. poprzez umożliwienie korzystania z COMS-ów osobom w wieku 16-18 lat. Czterokołowe zadaszone mikrosamochody będą stanowiły bezpieczniejszą i bardziej komfortową alternatywę dla popularnych wśród młodzieży skuterów.

Ostatnim etapem tej fazy badań będzie opracowanie modelu biznesowego, który pozwoli wdrożyć program car-sharingowy Ha:mo na zasadach komercyjnych w wielu miastach na świecie.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułBrumgo dla food tracków
Następny artykułComarch zadba o lojalność pasażerów Norwegian Reward
Niezależny ekspert w branży usług lokalizacyjnych i nawigacyjnych z kilkunastoletnim doświadczeniem. Posiada bogatą wiedzę oraz doskonałą znajomość krajowego i światowego rynku związanego z usługami „connected”, w tym M2M i IoT. Jest pomysłodawcą oraz założycielem portalu lokalizacja.info, magazynu Connected Life, Connected Business Life, organizatorem cyklu konferencji z serii Connected Life Business Events: Navigation Trends, Geomarketing Forum, Telematics Forum, Connected Health czy Connected Insurance. Prowadzi także w działalność doradczą dla firm z sektora M2M/IoT.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ